Sähkökatkon sattuessa
- Katso, onko naapurilla valot. Yleensä huoneistot, lähitalot ja lyhyt kadunpätkäkin kuuluvat samaan sähköverkkoon. Varmista myös, palavatko katuvalot tai sisävalot taloissa hieman kauempana. Jos valot ovat pois sieltäkin, kyseessä on kodin sähköverkkoa laajempi katko.
- Jos sähkökatkosta ei ole tiedotettu etukäteen, katso Vaasan Sähkön nettisivuilta vikailmoituksista, löytyykö tietoa sähkökatkon laajuudesta ja kestosta.
- Lämmitys ei toimi. Lyhyet muutaman tunnin sähkökatkot eivät aiheuta suurta lämpötilan alenemista huoneistoissa. Pidä kuitenkin ikkunat ja parvekkeen ovi kiinni, jotta lämpö ei karkaa.
- Hissit ovat sähkökatkon sattuessa pois toiminnasta. Jos katko on etukäteen tiedossa, otetaan hissit pois käytöstä jo ennen katkoa huollon toimesta. Joissakin kiinteistöissä hissien hälytysnapit ja niiden hätävalot saattavat toimia akuilla jonkin aikaa sähköjen katkettua, mutta kaikissa vanhempien talojen hisseissä ei kuitenkaan ole akkuvarmennusta. Jos hissi pysähtyy etkä pääse ulos, paina hälytysnappia. Jos hälytysnappi ei toimi, kolkuta ja huuda apua. Voit myös soittaa apua kännykällä. Kännykät toimivat hississä yleensä normaalisti. Älä hätäänny, apua tulee kyllä paikalle.
Hissit Kone 24/7 päivystys 0800 150 63, varanumero 0500 144 774
- Talotekniikka, kuten ovipuhelimet, ovikoodit ja sähköä vaativa ovenavaus ovat pois käytöstä. Huoneiston elektroninen iLOQ-avain toimii kuitenkin normaalin mekaanisen avaimen tavoin.
- Jos katkosta ei ole ilmoitettu etukäteen, ilmoita siitä huoltoyhtiöön ja VOASille.
Huolto 24/7 päivystys 050 389 1839