Vid strömavbrott
- Titta om det lyser hos grannen. Vanligtvis hör bostäder, nära belägna hus och till och med korta gatupartier till samma elnät. Kontrollera också om gatulampor eller inomhuslampor lyser längre bort. Om det inte lyser där heller är det troligen fråga om ett större avbrott.
- Ifall det inte på förhand har meddelats om strömavbrott, titta på Vasa Elektriskas hemsida ifall det finns information om tid och omfattning av strömavbrottet.
- Uppvärmningen fungerar inte. Korta strömavbrott på några timmar leder inte till någon större sänkning av rumstemperaturen. Håll fönster och balkongdörr stängda, så värmen inte läcker ut.
- Hissarna är ur funktion vid strömavbrott. Ifall man vet om avbrottet på förhand, tar servicebolaget hissarna ur bruk redan före avbrottet. I vissa fastigheter kan alarmknapparna och alarmlamporna i hissarna fungera med batteri en tid efter att strömavbrottet börjat men alla hissar i äldre byggnader har ingen batteribackup.
Om hissen stannar och du inte kommer ut, tryck på alarmknappen. Om alarmknappen inte fungerar, banka på dörren och ropa på hjälp. Du kan också ringa efter hjälp med din mobiltelefon. Mobiltelefoner fungerar vanligtvis normalt i hissen. Håll dig lugn, hjälpen är på väg.
Hissar Kone 24/7 dejour 0800 150 63, reservnummer 0500 144 774
- Byggnadsteknik, såsom dörrtelefoner, dörrkoder och dörröppnande som kräver ström är ur bruk. Lägenhetens elektroniska iLOQ-nyckel fungerar dock som en vanlig mekanisk nyckel.
- Ifall avbrottet inte meddelats på förhand, meddela det till servicebolaget eller VOAS.
Fastighetsservice 24/7 dejour 050 389 1839