Internet-yhteys

Jokaisesta asunnostamme löytyy ilmainen internet-yhteys, jonka saat käyttöösi yhdistämällä laitteesi asuntosi datarasiaan. Voit joko liittää laitteesi (esimerkiksi tietokone tai pelikonsoli) suoraan datarasiaan, tai asentaa langattoman WiFi-yhteyden kytkemällä rasiaan reitittimen. Kytkentään tarvitset RJ45-verkkokaapelin. Kaapelin ja modeemin tai reitittimen hankinta on asukkaan vastuulla.

Kohteissa Sekahaku IV ja Sekahaku V asunnoista löytyy poikkeuksellisesti asuntokohtaiset modeemit sekä niiden käyttöohjeet. Nämä modeemit ovat VOASin omaisuutta.

Ohjeita

Jos käytössäsi on yksi tietokone:

  • Kytke tietokoneesi RJ45-liitännästä verkkokaapeli huoneiston datarasiaan.
  • Jos yhteys on kytketty huoneiston sähkökaapissa olevaan datarasiaan, täytyy yhteys ohjata huoneiston datarasiaan (esimerkiksi olohuone) erillisellä verkkokaapelilla.

Jos käytössäsi on reititin ja useampi internet-yhteyttä käyttävä laite:

  • Kytke reitittimen WAN-liitännästä (yleensä nimetty WAN tai Uplink) verkkokaapeli huoneiston datarasiaan.
  • Kytke reitittimen LAN-liitännöistä (yleensä nimetty LAN tai numeroitu) verkkokaapelit laitteiden (tietokone, pelikonsoli, televisio ym.) RJ45 –liittimiin.
  • Jos käytössä on langaton reititin, yhteyden voi muodostaa myös langattomasti reitittimen ja tietokoneen välille (tarkemmat ohjeet langattoman reitittimen käyttöohjeesta).

Ongelmatilanteet:

Ongelmatilanteessa käynnistä internet-yhteyttä käyttävät laitteet uudelleen ja tarkista laitteiden kytkennät. Irrota myös kaapelit ja kytke ne uudelleen. Huonekohtaisissa rasioissa kokeile yhteyttä sekä ATK/DATA-, että PUH-rasioista, sillä liittimet voivat olla ristiinkytkettyjä. Tarkista, että verkkokaapelina ei ole käytössä ns. ristikaapeli. Verkkokaapelin tyypin tunnistat katsomalla läpinäkyviä liittimiä vierekkäin. Johdinten värien tulee olla samassa järjestyksessä kummassakin liittimessä. Oikeanlaisessa verkkokaapelissa värit ovat samassa järjestyksessä. Ristikaapelissa värit ovat eri järjestyksessä, tällöin verkkokaapeli tulee vaihtaa.

Paikallista asiakaspalvelua

Elisa Myymälä, Rewell Center
Ylätori 106, 65100 Vaasa,
Palvelemme: Ark. 9–19, La 10–16, Su 12-16

Asiakaspalvelu & vikailmoitukset
elisa.fi/tuki

Puh. 01019 0240 (mpm/pvm)
Avoinna Ma-Pe 8-18
(vikailmoituksia otetaan vastaan 24H)

Lisätietoa osoitteessa elisa.fi/voas

OMAGURU – NOPEA APU TEKNIIKKAHUOLIIN
Jos tarvitset henkilökohtaistaopastusta laitteen tai palvelunasennuksessa tai käytössä, nopean avun tarjoaa Omagurupalvelu. Tutustu palveluun osoitteessa elisa.fi/omaguru tai soita suoraan 0600 900 500 (2,50 €/min + 2,50 € alkava min. + mpm)
ma–pe klo 8–21,
la klo 9–17

Tarvittaessa saat avun vaivattomasti myös paikanpäälle kotiisi.