Vanliga frågor (FAQ)

När kan jag ansöka?

Man kan fylla i ansökningsblanketten när som helst. Var vänlig och läs först omsorgsfullt igenom anvisningarna och bekanta dig med våra bostäder på våra internetsidor. Du får bekräftelse på mottagen ansökan till din e-post. 

Endast den ena parten i parförhållandet studerar, kan vi ansöka om bostad tillsammans?

Ja, det räcker att endast den ena parten i parförhållandet är studerande på heltid i Vasa.  Man måste dock fylla i båda parternas uppgifter i ansökningsblanketten. Fyll också i barnens personuppgifter på ansökningsblanketten.

Kan jag ansöka om gemensam bostad med min kompis?

Ifall ni vill hyra egna rum i samma bostad bör var och en fylla i en egen ansökan, skriv i “Övriga önskemål” med vem du vill bo. I s.k. boxbostäder får endast de personer bo som har skrivit under ett hyresavtal till rummen i lägenheten. Tvårummare och trerummare kan ni ansöka om med en gemensam ansökan.

Kan en studerande som redan påbörjat sina studier få en bostad i augusti – september?

Samtliga bostäder som blir lediga i augusti – september är reserverade för nya studeranden, som påbörjar sina studier. Det lönar sig för personer som påbörjat sina studier redan tidigare att ansöka om en bostad redan från och med juli, med tanke på hösten.

Hur länge är ansökan i kraft?

Ansökan är i kraft 3 månader. Ifall du erbjudits en bostad, som du av någon orsak inte vill ta emot, meddela detta till bostadsbyrån – för att undvika att din ansökan går ut. Man kan själv förnya ansökan via länken i ansökans mottagningsmeddelande (registrering krävs) eller alternativt genom att ringa/skicka e-post till bostadsbyrån. Skicka inte en ny ansökan.

När får jag information om eventuell bostad?

Normalt skickas erbjudandet om bostad ungefär 1–6 veckor före behovet av bostaden. Erbjudandet om bostad får du per e-post.  Det lönar sig också att kolla skräppostmappen. Ifall det genast inte finns en sådan bostad som du sökt kan du bli erbjuden en alternativ bostad.  Din ansökningssituation får du veta mera om direkt från bostadsbyrån.

Kan man bekanta sig med bostaden innan man mottar den?

Möjlighet till bostadsvisning kan du fråga från bostadsbyrån. Lediga bostäder är det möjligt att gå och se. Det finns också bilder på många bostäder.

Kan jag byta bostad?

Fyll i en bostadsansökan om du vill byta bostad. Om man byter bostad inom VOAS, behöver man inte betala hyra för båda bostäderna samtidigt ifall man kan byta bostad genast vid månadsskiftet (i praktiken under dagens lopp).

När du får erbjudande om ny bostad, betala den nya säkerhetsavgiften om du godkänner erbjudandet. Den gamla säkerhetsavgiften återbetalas efter granskning och utflyttning ungefär inom en månad efter att hyreskontraktet tagit slut.

Byteskostnaden 50 € debiteras med första hyran ifall man byter till en liknande bostadstyp. Meddela före godkännandet ifall du behöver mera tid för flyttning. t.ex. en halv månad, i så fall betalar du en halv hyra extra plus den nya hela hyran.

När kan jag komma och underteckna hyresavtalet?

Undertecknandet av hyresavtalet sker i första hand elektroniskt. En länk för elektronisk underskrift skickas till din e-post, då vi mottagit säkerhetsavgiften. För elektronisk underskrift krävs identifiering via finländsk nätbankkod. Hyresavtalet kan vid behov undertecknas på ett PDF och skickas via e-post till bostadsbyrån eller också kan du besöka vårt kontor för underskrift. Ta med ett officiellt personbevis.

När får jag nyckeln?

Den officiella överlåtelsen av nyckeln äger rum då hyreskontraktet börjar, den första vardagen i månaden, det vill säga inte på veckoslut eller på kvällar. Du behöver identitetsbevis för att hämta nyckeln. Ifall någon annan hämtar nyckeln i stället för dig (hyresavtalet måste vara undertecknat), meddela då på förhand till bostadsbyrån.
Hyresgäster i boxrum får endast en nyckel.

Finns det möbler i bostäderna?

Ettor, tvårummare och trerummare är omöblerade. En del av boxbostäderna är möblerade: Säng med resårmadrass 80*200 cm (utan bäddmadrass), skrivbord, bokhylla, 2 stolar, bordslampa, taklampa och papperskorg. Läs på hemsidorna i vilka fastigheter det finns möblerade rum. Möbelavgiften är 10–12 €.

Finns det internet i alla bostäder?

En 100Mbit internetförbindelse ingår i hyran i alla fastigheter. När du flyttar in får du anvisningar hur du får internet att fungera. Läs mer om internetförbindelsen här. Vid internetproblem; vänligen kontakta Elisa.

Hur säger jag upp hyresavtalet?

Uppsägning av hyresavtalet bör göras skriftligen. Du kan säga upp avtalet elektroniskt om du har finländska bankkoder. Det finns också en uppsägningsblankett, som du kan printa ut och underteckna samt skanna den till bostadsbyrån eller besöka vårt kontor.  

Uppsägningstiden är en kalendermånad (t.ex. om du säger upp din bostad 15.2, upphör hyresavtalet 31.3). Tidsbundna kontrakt kan ej sägas upp under avtalsperioden.

Hyresavtalet kan inte sägas upp enbart med e-post eller genom telefonsamtal.

Hur returnerar jag nyckeln ifall kontoret är stängt?

Ifall bostadsbyrån är stängd, då du ska returnera t.ex. nyckeln eller uppsägningsblanketten, kan du lämna den i byråns postlucka. Postluckan är belägen på innergården till Rådhusgatan 11, på vänstra sidan av B-husets huvudingång.

Kan man överlåta nyckeln till följande hyresgäst?

Man kan överlåta nyckeln till följande hyresgäst. När du tar emot nyckeln godkänner du också bostadens skick.

Innan du överlåter nyckeln direkt till följande hyresgäst, kontrollera med bostadsbyrån att det faktiskt är fråga om följande hyresgäst. Meddela alltid bostadsbyrån om överlåtelse av nyckeln.

När returneras min säkerhetsavgift?

Säkerhetsavgiften returneras till det konto som hyresgästen meddelat inom 2-8 veckor från det att avtalet upphört (det vill säga inte utflyttningsdatumet, ifall dessa skulle vara olika).

Kan jag ansöka om säkerhetsavgift från FPA?

Det går att ansöka om säkerhetsavgift från FPA, men observera att VOAS inte tar emot betalningsförbindelser. Säkerhetsavgiften kan betalas endast som direkt banköverföring.